Hi, wij zijn team
The Polar Face! Geïnspireerd
op beren en the North Face.
Wij zijn een team dat is
Team
samengesteld vanuit de
opleidingen CMD en CMGT.
Dankzij de diversiteit in
opleiding, visie en
kenmerken brengen wij het
beste in elkaar naar boven!
Gemeente Rotterdam
Design Challenge docent:
Jaap van Grinsven en René Slootweg
Orlando Duivestein
Loes Wille
Opleiding: CMGT
Opleiding: CMD
Geoffrey Westbroek
Mohammed Al Basry
Opleiding: CMGT
Opleiding: CMD
In de Connectfase
onderzoeken wij de
ontwerpopgave, wat zijn de
vragen achter de vraag van
con
de opdrachtgever.
Deze fase is vooral nodig
om de contouren van het
ontwerpproces in te
nect
richten.
Om kennis te maken met het onderwerp
hebben wij onderzoek gedaan naar de
Afbakening
technische mogelijkheden van Voice
assistants en de bestaande projecten.
ontwerpopgave
Daarnaast hebben wij onderzoek gedaan
naar de Gemeente Rotterdam en wat zij
verstaan onder dienstverlening. Vanuit
de verschillende ondervonden
Hoe kan Voice Assistent de ervaring van
categorieën hebben wij bepaalde
sectoren afgestreept op basis van onze
gebruikers in de stadsbibliotheken laten
interesse en technische mogelijkheden.
verbeteren? Doelgroep: bezoekers in
Wij waren geïnteresseerd in handhaving,
Jeugd & onderwijs en schone stad, maar
bibliotheek Waarom? Wij wilden ons graag
hadden een gezamenlijke interesse voor
richten op een sociale en educatieve
Jeugd & onderwijs. Tijdens het proces
dienstverlening en willen de digitalisering
kwamen wij erachter dat scholen en
gemeentelijke dienstverlening niet echt
onder rotterdammers bemoedigen.
verbonden zijn. Met deze Kill Your Darling
zijn we verder gegaan en ging onze
volgende gezamenlijke interesse uit naar
stadsbibliotheken.
Onderzoek &
inrichting ontwerpproces
Om meer te weten te komen over
stadsbibliotheken hebben we de
deskresearch methode gebruikt om uit te
zoeken wat gemeente Rotterdam biedt voor
bibliotheken. Hierna hebben we de methode
fieldresearch, observatie en interviewen
uitgevoerd door een stadsbibliotheek te
bezoeken. Dankzij deze onderzoeken
kwamen de volgende inzichten naar voren:
1Onderzoek naar
technische mogelijkheden Voice Assistants
2Onderzoek naar
definitie van gemeentelijke dienstverlening
3Gebruikersprofiel
4Stakeholders map
In de Connectfase
onderzoeken wij de
ontwerpopgave, wat zijn de
vragen achter de vraag van
con
de opdrachtgever.
Deze fase is vooral nodig
om de contouren van het
ontwerpproces in te
cept
richten.
Touchpoints
De gemeente biedt een ‘Digisterker’ workshop
Bezoekers kunnen de bibliotheek bezoeken voor het
stadsarchief en de Rotterdampaswinkel
In bibliotheken is de voice technologie niet toegepast
Mensen staan lang in de rij bij de infodesk
Werkende bezoekers hebben af en toe last van geluidsoverlast
en concentratiegebrek
Sommige bezoekers vinden het vervelend om lang te dwalen
door de bibliotheek, niet wetende waar ze naar op zoek zijn en
waar het staat
Bibliotheken beschikken over aparte
studieruimten
Touch-Interface installaties om Bibliotheekinformatie aan te
bieden.
‘’Wij hebben besloten om de rode punten te tackelen
en een oplossing te vinden voor deze twee
problemen’’
Om de bezoeker van de bibliotheek
beter te leren begrijpen, hebben wij
hen gedrag en identiteit onderzocht
Brainstorm
en verwerkt
technieken
Negatief
1Design principes &
brainstormen
criteria
Randomness
2User Journey
Optimist VS
3Persona’s
pessimist
Context beschrijving
4
5Scenario’s
6Empathy Map
Voor nu hebben we besloten om ons
te richten op alle bezoekers van de
stadsbibliotheek.
Twee conepten
De voice request is een interface die ingebouwd in
een boekenplank in de bibliotheek. Het beveelt
bezoekers boeken hun interesse aan en wijst de
bezoeker ook in de goede richting als zij bepaalde
Zoek
boeken zoeken. Wanneer de bezoeker niet van
tevoren weet welk boek hij/zij gaat lenen vraagt de
Request naar de interesses van gebruiker om
vervolgens een suggestie te bieden. Wanneer een
boek is geselecteerd gaat een lampje branden op de
je
plek waar het boek zich zou moeten bevinden.
Wanneer een bezoeker naar een specifiek boek
zoekt, maar deze niet kan vinden, kan de gebruiker
vragen naar de positie van de zoekopdracht.
Wanneer een boek is geselecteerd gaat een lampje
Boek
branden op de plek waar het boek zich zou moeten
bevinden.
De Voice studiecoach is te vinden in een privé
studieruimte in de bibliotheek. De studiecoach
stimuleert de bezoeker persoonlijk met het bijhouden
van zijn/haar studeersessies, motivatie en
Studie
concentratie. Daarnaast kan het notuleren en kan het
ook creatieve sessies leiden tijdens een
brainstormsessie voor groepen.
De Studiecoach houdt rekening met tijdsloten om
ervoor te zorgen dat de persoon voldoende pauze
Coach
inlast.
Probleem bij meerdere gebruikers betrekking toch
brandende lampjes.
Probleem bij zoeken van boek op verschillende etages.
Probleem met interactie en rol van Voice Assitance.
X
Probleem bij verkeerd geplaatste boeken.
Veelbelovende interactie met voice
Positieve feedback van geinterviewde biebgebruikers
mogelijk uitdagende dialoog
Voor de create fase werken
wij de gekozen
oplossingsrichting uit aan
de hand van diverse
prototypes in verschillende
Cre
iteraties. Relevante
beroepsproducten gaan wij
professioneel visualiseren
en realiseren. Uiteraard
gaan wij ook testen
ate
Laatste fase
1User Stories
4Prototype test
2Flowcharts
5testplan
3Concept visuals (Poster)
6Gebruikers testen