Pitch Pagina

By | Week 9 | No Comments

Link naar onze laatste presentatie/pitch

Vandaag, 12 april hebben we onze laatste presentatie voor ons concept. Dit doen we op het Kenniscentrum Zorginnovatie aan de Rochussenstraat in Rotterdam. Hieronder hebben wij een verslag staan van de presentatie:

HERZIEN DOELGROEP

We zijn eerst gaan kijken welke ziekte we wilden gaan aanpakken, daarbij zijn we bij chronische ziekten terecht gekomen, waarvan 30% uit hart en vaatziekten bestaat. We willen dus doormiddel van onze spiegel, jongeren laten stoppen met roken om op latere leeftijd, hart en vaatziekten te voorkomen.

ROKEN, VERSLAVING OF NIET?

We hebben met een expert (Sylvana Woelders) gesproken, zij heeft ons stukken informatie gegeven over haar onderzoek. Hieruit hebben we verschillende conclusies kunnen trekken;

De verslaving van het roken duurt eigenlijk maar drie dagen, verder wordt het bij die mensen een gewoonte. Ze willen graag wat te doen hebben, dit zie je dus vaak bij mensen die dus met een pen spelen, om zo een sigaret te simuleren.

ONTWERPRICHTLIJNEN

Onze ontwerprichtlijnen hebben we gebaseerd op ons eigen, en Sylvana’s onderzoek, en hebben de volgende richtlijnen vastgesteld:

ONZE SMART MIRROR

Na de gesprekken met Sylvana hebben we de nieuwe informatie toegepast op de Smart Mirror. We hebben de volgende dingen toegepast op ons concept:

  • Persoonlijke Doelen
  • Positieve Resultaten
  • Inzicht in lichamelijke gevolgen van het stoppen met roken
  • Gamification element om een doel te bereiken

PROTOTYPE

Helaas kunnen we ons prototype niet laten zien via een website of iets dergelijks, aangezien het een Electron Applicatie is (deze wordt lokaal gedraaid). Maar hier is een screenshot:

Resultaten doelgroep onderzoek

By | Emmy, Week 6 | No Comments

We hebben de enquête overgedragen aan verschillende rokers en ex-rokers. Hierdoor hadden we een week later uiteindelijk 14 reacties op onze enquête.

We hebben de resultaten bekeken, om te overwegen om meer resultaten te verkrijgen. De 14 reacties gaven ons al een hoop input waar we wat mee kunnen en daarom hebben we besloten om de resultaten te verwerken en niet dieper in te gaan op ons onderzoek.

Dit zijn de resultaten die we verkregen hebben uit de enquête:

 

Hieruit blijkt dat het grootste deel van onze doelgroep bewust bezig is met zijn of haar gezondheid. Dit biedt kansen voor ons, omdat de doelgroep hier zelf voor kiest en de doelgroep kiest er dan voor om gezonder te willen leven.

Wat vaak terugkomt in de resultaten is voeding en sport. Hieruit blijkt dat de doelgroep hun gezondheid op peil probeert te houden door te focussen op deze aspecten. Echter roken zij wel, wat ook een erg belangrijk aspect is met betrekking tot de gezondheid.

 

Wat in de meeste antwoorden naar voren komt is dat de doelgroep rookt omdat hij of zij dit lekker vindt.

 

 

Meer dan driekwart van de respondenten heeft als eens geprobeerd te stoppen, zonder succes. Dit kan een domper zijn in de motivatie van deze mensen. De kans voor ons is dan om een product te ontwerpen wat deze motivatie terugwint en dat het product je succesvol helpt bij het stoppen met roken.

Meer dan driekwart van de respondenten is bereid om te stoppen met roken. Dit geeft ons een bevestiging dat we in de goede richting zitten met ons product met betrekking tot de doelgroep. Er is een wens bij de doelgroep die wij met ons product kunnen vervullen.

 

Het grootste nadeel van roken is voor onze doelgroep de kosten. Dat het veel geld kost, is meerdere malen naar voren gekomen. Een andere interessante uitkomst is dat de doelgroep aangeeft dat je er niets voor terug krijgt, wanneer je probeert te stoppen met roken. Dit biedt voor ons ook kansen. We kunnen ervoor zorgen dat de doelgroep beloond wordt, wanneer hij of zij al een tijd niet gerookt heeft. Dit kan bijvoorbeeld door een spelelement toe te voegen.

 

Uit deze antwoorden blijkt dat bijna iedereen zich bewust is van de gevolgen van roken. De meeste mensen willen om deze reden dan ook stoppen met roken. Dit bevestigt ook voor ons dat ons product gewenst is voor de doelgroep.

Iets minder dan de helft van de respondenten denkt dat technologie hun niet zal kunnen helpen bij het stoppen met roken. Wanneer blijkt dat dit zeker wel mogelijk is, zal dit een verbazing zijn voor de doelgroep en zal de doelgroep hier nieuwsgierig naar worden.

Ook hier komen de kosten en de beloning weer veel naar voren. We weten nu dat dit de wensen zijn van de doelgroep en zo kunnen we hierop inspelen met ons concept.

 

Bijna driekwart van de doelgroep zou graag ondersteuning willen krijgen bij het stoppen met roken. Dit biedt kansen voor ons, omdat ons product hierdoor gewenst zal zijn.

De antwoorden op deze vraag geven ons input qua aspecten die we toe kunnen voegen aan onze spiegel. We moeten goed kijken welke informatie de doelgroep wil zien. Uit deze antwoorden blijkt dat de doelgroep graag hun geldbesparing ziet en een realistische weergave van wat er met zijn of haar lichaam gebeurt.

 

Doelgroep onderzoek

By | Emmy, Week 5 | No Comments

Om ons concept specifieker te maken en naar aanleiding van onze verkregen feedback hebben wij een stapje terug gedaan in ons proces.

We hebben ervoor gekozen om eerst nog meer doelgroep onderzoek uit te voeren om een doelgericht concept te kunnen creëren.

Om meer inzicht te krijgen in het gedrag van onze doelgroep, hebben ik (Emmy) en Robert een online enquête opgesteld, die er als volgt uit zag:

 

Onderzoek (toekomst) E-smoker

By | Benno, Week 6 | No Comments

Naast de bekende sigaretten zijn er ook de e-smokers te verkrijgen.
Dit zijn kort uitgelegd: “De elektrische variant van de sigaret.”

De e-smoker is nog niet zodanig geïntegreerd dat deze de sigaretten van nu overnemen. Daarom dat dit onderzoek misschien een puntje voor in de toekomst kan zijn.

( voorbeelden van de E-smoker )

 

Waarom ik de E-smoker wil betrekken bij de Smart-Mirror:

Naast het feit dat het een elektrisch apparaat is, zou dit moeten zeggen dat het gebruik van de E-smoker te meten is.
Wat als: Je de E-smoker kunt koppelen aan de Smart-Mirror, waarbij je vervolgens de gegevens van de E-smoker te zien krijgt op de spiegel.
Hiermee zou je kunnen bijhouden hoeveel de persoon in kwestie verbruikt.

Aan de hand hiervan is het vervolgens weer mogelijk om meer informatie hieruit te verkrijgen. Hoeveel er wordt gerookt, wat de schade is tot de longen en levensverwachting naast de gezondheid. etc.

 

( E-smoker ampullen )

 

Momenteel is er uit het onderzoek nog niet naar voren gekomen hoe je dit gebruik van een enkele E-smoker zou kunnen meten waarna je vervolgens deze data verwerkt. Vandaar het feit dat dit misschien een goed puntje is voor de nabije toekomst.

Brainstormsessies 2

By | Robert, Week 2 | No Comments

Ronde 1

Uit de brainstromsessie van week 1 hebben we de volgende keuzes gemaakt:

Het gekozen onderwerp: huisarts

De gekozen doelgroep: jongvolwassen

Onder de keuzes hebben we mogelijke oplossingen genoteerd die mogelijk kunnen voldoen aan de gestelde eisen: kostenbesparend, datagenererend en toekomstbestendig.

Ronde 2

Om inspiratie op te doen naar creatieve oplossingen binnen de probleemstelling hebben we als team trailers gekeken van SCI-FI films. Op deze manier konden we ons volledig richten op het oplossen van het probleem op een unieke manier. Wat ons met name opviel is de breedte waarin deze films hun realistische “problemen” oplossen doormiddel van toepassingen die nog niet mogelijk zijn (futuristisch).

Ronde 3

Aan de hand van de trailers zijn we weer teruggegaan naar het whitebord om onze ideeën op los te laten. Het was belangrijk om alles op te schrijven wat ons te binnenschoot zonder belemmering.

Hierdoor kwamen we al snel bij de dagelijkse routine van een persoon en dat er daarbinnen veel kansen liggen.

Ronde 4

Om deze reden hebben we onze dagelijkse routine genoteerd om zo tot pijnpunten of kansen te komen. Deze longlist hebben we in een shortlist omgezet. In deze shortlist werd al snel duidelijk dat de spiegel de meeste kans biedt voor oplossingen binnen de kader van onze opdracht, omdat werkelijk iedereen zijn eigen moment in de spiegel heeft. Tijdens dit moment in de badkamer wordt er al aandacht besteed aan de gezondheid, bijvoorbeeld het innemen van medicijnen, huidscremetjes aanbrengen en nog veel meer.

Brainstormsessies

By | Robert, Week 1 | No Comments

 Ronde 1

Tijdens de eerste mindmap hebben we zoveel mogelijk associaties genoteerd bij hoge kosten in de zorg. Dit omdat één van de ontwerprichtlijnen zich richtte op kostenbesprarende oplossingen.

Ronde 2

Vervolgens heeft iedereen zijn persoonlijke voorkeur gegeven waarin wij ons concept op konden voortborduren. Deze zijn omcirkeld.

Ronde 3

Tot slot hebben we kort deskonderzoek vericht naar de hoge kostenposten in de zorg. Door dit onderzoek hebben we een doelgroep gekozen waar ook het preventieve stuk goed uitvoerbaar was: jong volwassen.